Verzekeren van uw woning

Schade aan uw woning of spullen is erg vervelend en kan zorgen voor hoge kosten. Door een goede verzekering af te sluiten kunnen wij en u ervoor zorgen dat schades gemaakt en vergoed worden.

Inboedelverzekering
Een inboedelverzekering is niet verplicht volgens de wet. Maar wij adviseren u om een inboedelverzekering af te sluiten. Met een inboedelverzekering bent u verzekerd tegen diefstal en schade aan de spullen in uw woning door bijvoorbeeld een lekkage of brand. De inboedel is bijna alles wat niet vastzit aan de woning, zoals: meubels, vloerbedekking, kleding en andere persoonlijke spullen. Zonder inboedelverzekering krijgt u niets vergoed na schade en bent u al uw spullen kwijt.

Let op: sluit als huurder altijd een inboedelverzekering met huurdersbelang af. Hiermee zijn de aanpassingen die u zelf in uw woning deed of die u van de vorige huurder overnam ook verzekerd. Soms best lastig om te bepalen welke aanpassingen in uw woning onder het huurdersbelang vallen. Meestal geldt dat alles wat u niet kunt meenemen als u verhuist onder het huurdersbelang valt. Om het nog duidelijker te maken geven we u een paar voorbeelden:

  • Een keuken (en de eventuele inbouwapparatuur) die u zelf plaatst of van de vorige huurder overnam
  • Een badkamer en/of toilet die u zelf plaatst of van de vorige huurder overnam
  • Een schutting of schuurtje die u plaatst of van de vorige huurder overnam

Aansprakelijkheidsverzekering
Bij veel verzekeraars kunt u een inboedelverzekering afsluiten met een aansprakelijkheidsverzekering. Een aansprakelijkheidsverzekering is niet verplicht volgens de wet. Met een aansprakelijkheidsverzekering bent u verzekerd voor de schade die u maakt aan de spullen van een ander. Bijvoorbeeld: als uw kind tegen de auto van de buren fietst of u gooit per ongeluk een dure vaas van iemand anders om. Zonder inboedelverzekering betaalt u de schade zelf. 

Opstalverzekering
Een opstalverzekering is een verzekering tegen schade aan de woning. Omdat 3B Wonen eigenaar is, zorgt 3B Wonen voor de opstalverzekering. U hoeft als huurder dus geen opstalverzekering af te sluiten. Een opstalverzekering dekt de schade aan de woning en alles wat aan de woning vast zit, zoals: de muren, leidingen, het dak enzovoorts.

Glasverzekering
Via 3B Wonen heeft u een glasverzekering. Maandelijks betaalt u uw huur aan 3B Wonen, hierin zitten ook de servicekosten. Onder de servicekosten valt ook de glasverzekering. Bij glasschade geeft u een reparatie aan ons door, wij zorgen dat uw schade gerepareerd wordt. U betaalt hier geen extra kosten voor.

Veel gevraagd over Verzekeren van uw woning

Er is schade ontstaan door een gebrek aan een installatie of het gebouw van jullie. Waarom moet ik mijn eigen inboedelverzekering inschakelen?

Algemeen

Verzekeraars hebben onderling afspraken over dit soort schades. De afspraak is dat de huurder schade aan inboedel bij zijn verzekering verhaalt.

Ik heb schade door werkzaamheden van jullie. Wat kan ik doen?

Algemeen

Ontdekt u schade aan uw inboedel na werkzaamheden van ons? De afspraak is dat de huurder schade aan inboedel bij zijn verzekering verhaalt. Verzekeraars hebben onderling afspraken over dit soort schades.

Wijst uw verzekeraar de schade af? Laat het ons dan zo snel mogelijk schriftelijk weten. Stuur ons een brief of een mail waarin u ons aansprakelijk stelt. Leg in de brief uit wat de schade is, hoe deze ontstond en wat de kosten zijn voor herstel. Voeg ook de schriftelijke afwijzing van uw verzekeraar bij en foto's van de schade. Na ontvangst van de brief of e-mail nemen wij contact met u op. Als het nodig is, komen wij bij u langs om de schade te bekijken.

Wat moet ik doen bij brandschade?

Algemeen

Bluste u de brand zelf en is de schade klein? Dan kunt u ons bellen via voor het repareren van de schade in uw woning. Bij een grote schade schakelen hulpdiensten ons in. Schade aan uw inboedel geeft u door aan uw eigen inboedelverzekering. Als u niet in uw woning kunt blijven wonen tijdens de herstelwerkzaamheden, kijken we samen met u naar een andere (tijdelijke) woning. 

Ik heb schade veroorzaakt aan mijn woning. Wat nu?

Algemeen

Als u zelf schade veroorzaakt aan uw woning, kunnen wij dit voor u repareren. U bent hiervoor naar: 010 - 519 14 91. De kosten voor de reparatie zijn voor uzelf.

Waar kan ik zien voor welke servicekosten ik betaal?

Algemeen

Dat staat in de huurovereenkomst. Woont u al langer in de woning? Kijk dan in de brief 'aanzegging huurverhoging'. Die ontvangt u ieder jaar voor 1 mei.