Verzekeren van uw woning

Wij hebben een opstalverzekering en een verzekering voor glasschade voor onze woningen. Alle andere verzekeringen, zoals een inboedel- of aansprakelijkheidsverzekering moet u zelf regelen.

Veel gevraagd over Verzekeren van uw woning

Ik heb schade veroorzaakt aan mijn woning. Wat nu?

Als u zelf schade veroorzaakt aan uw woning, dan kunt u met ons bellen via 010 - 519 14 91. U kunt een reparatieverzoek indienen om de schade te herstellen. De kosten voor reparatie zijn voor uzelf.

Wat moet ik doen bij brandschade?

Bluste u de brand zelf en is de schade klein? Dan kunt u ons bellen via 010 - 519 14 91 voor herstel van de schade in de woning. Bij een grote schade schakelen hulpdiensten ons in. Schade aan uw inboedel regelt u met uw eigen inboedelverzekering. Als u niet in uw woning kunt blijven wonen tijdens herstelwerkzaamheden, dan gaan wij met u in overleg voor een vervangende woning voor die periode.

Er is schade ontstaan door een gebrek aan een installatie of het gebouw van jullie. Waarom moet ik mijn eigen inboedelverzekering inschakelen?

Verzekeraars hebben onderling afspraken over dit soort schades. Afspraak is dat de huurder schade aan inboedel bij zijn/haar verzekering verhaalt. Inboedelverzekeringen betalen schades vaak uit op basis van de nieuwwaarde, de aansprakelijkheidsverzekering vaak op basis van de (lagere) dagwaarde.

Ben ik verplicht om een aansprakelijksheidsverzekering af te sluiten als ik een woning van jullie huur?

Een particuliere aansprakelijkheidsverzekering is niet wettelijk verplicht. Het is wel aan te raden om een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten.

Ik huur een woning van jullie. Moet ik een opstalverzekering afsluiten?

De opstalverzekering is door ons geregeld. U hoeft geen opstalverzekering af te sluiten. Heeft u zelf zaken veranderd aan de opstal, dan sluit u hiervoor zelf een opstalverzekering af.

Wij adviseren u andere verzekeringen zoals een inboedel- of aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Let er op dat u een inboedelverzekering met huurdersbelang afsluit.

Waar kan ik zien voor welke servicekosten ik betaal?

Dat staat in de huurovereenkomst. Woont u al langer in de woning? Kijk dan in de brief 'aanzegging huurverhoging'. Die ontvangt u ieder jaar voor 1 mei.

Ik heb schade door werkzaamheden van jullie. Wat kan ik doen?

Ontdekt u schade aan uw inboedel na werkzaamheden van ons? Afspraak is dat de huurder schade aan inboedel bij zijn/haar verzekering verhaalt. Verzekeraars hebben onderling afspraken over dit soort schades. Inboedelverzekeringen betalen schades vaak uit op basis van de nieuwwaarde, de aansprakelijkheidsverzekering vaak op basis van de (lagere) dagwaarde.

Wijst uw verzekeraar de schade af? Laat het ons dan zo snel mogelijk schriftelijk weten. Stuur ons een brief of een mail waarin u ons aansprakelijk stelt. Leg in de brief uit wat de schade is, hoe deze ontstond en wat de kosten zijn voor herstel. Voeg ook de schriftelijke afwijzing van uw verzekeraar bij. Na ontvangst van de brief of mail nemen wij contact met u op. Als het nodig is, komen wij bij u langs om de schade te bekijken.