Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Als u onze site gebruikt gaan we ervan uit dat u akkoord bent.       Akkoord

Onderhouds ABC

Iedere woning heeft onderhoud nodig. Wat doet u zelf en wat doet 3B Wonen?

In de wet (het Burgerlijk Wetboek) is geregeld dat zowel de huurder als de verhuurder verplichtingen hebben wat betreft het onderhoud van de woning. In de huurovereenkomst en de bijbehorende huurvoorwaarden is dit onderscheid ook opgenomen.

Wie doet wat en wie betaalt welk onderhoud?
De kosten voor het onderhoud en het in stand houden van de woning met bijbehorende voorzieningen zijn voor rekening van de verhuurder van de woning, 3B Wonen. Dit zijn meestal de grote onderhoudswerkzaamheden aan de woning.

De huurder van een woning heeft een zorgplicht. U bent zelf verantwoordelijk voor kleine reparaties. Dit betekent dat u zelf voor reparatie of het onderhoud moet zorgen, of dat u daarvoor een vakman moet inschakelen. Werkzaamheden die u zelf moet uitvoeren, betaalt u ook zelf.

Onderhouds ABC
Om het voor u allemaal wat duidelijker te maken hebben we in het Onderhouds ABC zo nauwkeurig mogelijk reparaties in uw woning weergegeven. U vindt van A tot Z de meest voorkomende onderhoudswerkzaamheden. Daarbij staat aangegeven wie voor het onderhoud verantwoordelijk is: de verhuurder (3B Wonen) of de huurder (uzelf). Het is voor u belangrijk het onderscheid in de gaten te houden. U voorkomt daarmee dat u geld uitgeeft aan reparaties die eigenlijk voor rekening van 3B Wonen zijn of dat u reparatieverzoeken ten onrechte bij 3B Wonen meldt. Klik hier voor het Onderhouds ABC.

Heeft u een reparatieverzoek?
Ga eerst na of de reparatie voor rekening komt van 3B Wonen of voor uw eigen rekening. U kunt uw reparatieverzoek hier melden. Urgente reparatieverzoeken, zoals verstoppingen, glasbreuk, het uitvallen van de verwarming en dergelijke kunt u 24 uur per dag aan ons doorgeven via telefoonnummer (010) 519 14 91.  

 

Direct een reparatieverzoek indienen

Lees meer